maandag 15 februari 2016

Songs van 2016 | Februari

Nieuwe muziek van een artiest is altijd spannend. Wat is de eerste indruk? Een nieuw geluid of ligt het helemaal in de lijn der verwachting? Halverwege de maand deel ik een aantal nieuwe nummers, veelal singles, die mijn aandacht trekken. Deze maand besteed ik aandacht aan AURORA, James Blake, Explosions in the Sky en OK Go.

AURORA - Conqueror
Vorig jaar kwam AURORA ook al eens voor in Songs van 2015: September. Het breekbare en kwetsbare van haar stemgeluid betoverde me direct. In maart verschijnt haar album dat werd aangekondigd met de single Conquerer. Muzikaal gezien lijkt het nummer een stuk opgetogener dan Murder Song (5, 4, 3, 2, 1) en Running with the Wolves, maar de tekst bewijst het tegendeel: "But there's no seduction only destruction. Oh fantasy take me over and break me." Een interessant nummer.

Releasedatum album: 11 maart




James Blake - Modern Soul 
Het is alweer vijf jaar geleden dat James Blake ons verraste met zijn mix van rustige pianomuziek en elektronica. Enkele weken geleden verscheen een nieuw nummer en kondigde Blake een nieuw album aan. De opvolger van Overgrown gaat Radio Silence heten. De releasedatum is nog niet bekend. Modern Soul klinkt in ieder geval weer als vanouds en maakt me erg nieuwsgierig naar het nieuwe werk van deze jonge, getalenteerde muzikant.

Releasedatum album: onbekend



Explosions in the Sky - Disintegration Anxiety
Als ik aan Explosions in the Sky denk, dan denk ik aan het prachtige First Breath after Coma. Eén van de indrukwekkendste progrock-songs ooit. Mijn verbazing was groot toen ik de nieuwe single Disintegration Anxiety hoorde. Want daar hoor je toch vooral elektronica in plaats van schurende gitaren. Het lijkt er dus op dat ze met hun nieuwe album een nieuwe richting in willen en ik ben erg benieuwd of dat aan gaat slaan.

Releasedatum album: 1 april




OK Go - Upside Down & Inside Out
OK Go staat voor altijd in mijn geheugen gegrift als de band met de loopbanden. Ze bewezen dat je met een hilarische clip een heleboel aandacht kan krijgen. Het hielp natuurlijk ook dat Here It Goes Again ontzettend catchy was. Maar een briljant nummer? Nee, dat zou ik het niet noemen. Enkele weken geleden verscheen hun nieuwe clip en die is weer net zo grappig als de vorige. En wederom is het nummer niet erg memorabel, maar hé, wie maakt zich daar druk om?

Releasedatum album: onbekend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten