zondag 20 november 2016

Filmrecensie | Arrival (2016)

"There are days that define your story beyond your life, like the day they arrived."

Waar gaat het over?
Een taalkundige wordt door de Amerikaanse overheid ingezet om contact te leggen met buitenaardse wezens die op verschillende plekken in de wereld geland zijn.

Wat vond ik ervan?
Mijn eerste trigger voor deze film was het zien van de naam Denis Villeneuve. Ik ben groot fan van Prisoners en kon Sicario ook erg waarderen. Nieuw werk van deze regisseur trekt dan ook direct mijn aandacht. Daar komt bij dat ik een liefhebber ben van Science Fiction en taal en in Arrival komen deze twee dingen samen. Genoeg reden om deze film vrijwel direct na de release in de bioscoop te gaan zien.

Amy Adams draagt met haar rol als taalkundige Dr. Louise Banks de gehele film. Jeremy Renner en Forest Whitaker leveren beiden hun bijdrage, maar spelen overduidelijk een bijrol. Andere belangrijke 'karakters' zijn de buitenaardse wezens. De manier waarop zij afgebeeld worden, kan een science fiction film maken of breken. In Arrival is dit gelukkig op een subtiele en geloofwaardige manier gedaan.

Cinematografisch is deze film prachtig. Alleen de vormgeving van de ruimteschepen is al adembenemend mooi. Het tempo van de film is laag, maar daar heb ik me geen seconde aan geƫrgerd. Het past perfect bij de insteek van het verhaal, die haast filosofisch is. Meestal ga ik even in op de plot van de film, maar dat ga ik in dit geval niet doen. Zelfs de lichtste vorm van voorkennis kan een stukje filmervaring verpesten.
Amy Adams als Dr. Louise Banks | Bron: IMDB

Het eindoordeel

Deze film heeft mijn verwachtingen niet ingelost, maar overtroffen. De opbouw is perfect, de cinematografie is prachtig, het verhaal is uniek en er zit een krachtige, maar subtiele boodschap in. Dit is de beste film die ik dit jaar heb gezien. Als ik er tijd voor had, zou ik hem zelfs een tweede keer gaan zien in de bioscoop. Doe jezelf een plezier en ga naar deze prachtige film!

Waardering: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten