dinsdag 15 september 2015

Songs van 2015 | September

Nieuwe muziek van een artiest is altijd spannend. Wat is de eerste indruk? Een nieuw geluid of ligt het helemaal in de lijn der verwachting? Halverwege de maand deel ik een aantal nieuwe nummers, veelal singles, die mijn aandacht trekken. Deze maand besteed ik aandacht aan The Arcs, The Dead Weather, Saybia, Deerhunter, EL VY, AURORA, Jamie N Commons en Moon Moon Moon.

The Arcs
Dit is één van de vele projecten van Dan Auerbach, die vooral bekend is als zanger van het duo The Black Keys. Het album is begin van de maand al verschenen. Hieronder vind je de eerst single 'Put a flower in your pocket'. De tweede single, 'Out of My Mind', had zo op een Black Keys-album kunnen staan, terwijl de band met 'Put a flower in your pocket' een origineel geluid laat horen.

Releasedatum album: 4 september 2015



The Dead Weather
Misschien wel het leukste muzieknieuws van het jaar: The Dead Weather komt met een derde album. De scheurende rock van Alison Mossheart (The Kills) en Jack White (o.a. White Stripes) is altijd welkom. Het frustreerde me dat er van eerste single 'I Feel Love' alleen een teaser van een paar seconden verscheen en dat je je voor de volledige versie op Tidal moest abonneren. Niet erg vriendelijk voor je luisteraars. Gelukkig is het nummer inmiddels wel te vinden op YouTube.

Releasedatum album: 25 september



Saybia
Saybia maakte ooit prachtige liedjes als 'I Surrender' en 'Angel'. En daarna bleef het plotseling stil. Inmiddels is het acht(!) jaar later en verscheen in juni het nieuws dat er dit jaar een nieuw album van de Denen verschijnt. Klinkt de eerste single vernieuwend? Nee. Vind ik dat erg? Nee.

Releasedatum album: 2 oktober



Deerhunter
Kennelijk had ik mijn songs van 2015-post van augustus net iets te vroeg geplaatst. Een dag later verscheen namelijk de nieuwe single van Deerhunter. En wauw, deze band klonk nooit eerder zó groovy. Wat een briljant en aanstekelijk nummer is dit!

Releasedatum album: 16 oktober



EL VY
Nog een samenwerking. EL VY bestaat uit Matt Berninger van The National en Brent Knopf van Ramona Falls. Eerder verscheen het luchtige 'Return to the Moon'. 'I'm the Man to Be' is een bizarre video met een hilarische songtekst. Ik had niet verwacht dat de normaal serieus ogende Matt Berninger ooit zoiets uit zou brengen. Kijken dus!

Releasedatum album: 30 oktober 




AURORA
Deze dame ontdekte ik per toeval op Twitter. 'Murder Song' is hartverscheurend mooi. Voorlopig moeten we het doen met een EP en een aantal losse singles. Er is namelijk nog niets bekend over een album. Bekijk ook eens haar versie van 'Wrecking Ball'.

Releasedatum album: onbekend



Jamie N Commons
In 2011 ontdekte ik Jamie N Commons door het nummer 'The Preacher'. Die stem, die stem. Twee EP's en talloze losse nummers later is er helaas nog steeds geen album van deze 26-jarige met een oude ziel. Wel verscheen er vorige week een nieuw nummer: 'Marathon'.

Releasedatum album: onbekend



Moon Moon Moon
Moon Moon Moon is een pseudoniem van Nederlander Mark Lohmann. 'Leaking Rowboat' is de eerste song van de EP die 25 oktober verschijnt. Bijzonder: de release krijgt vorm in een videogame. Het wordt een combinatie van muziek, tekst en, als ik de clip mag geloven, prachtige beelden. Als je het spel uitspeelt, kun je de muziek downloaden. Meer weten? Bekijk de trailer of bezoek de website.

Releasedatum album: onbekend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten