woensdag 11 november 2015

Leesmarathon | Anti Bullying Readathon




In Groot-Brittannië vindt jaarlijks een anti bullying week plaats. Het doel is om maatschappelijke aandacht te geven aan pesten en het bespreekbaar te maken voor slachtoffers van pesters. Booktuber Sarah Churchill organiseerde vorig jaar tijdens deze week een readathon, waarin boeken die (deels) over pesten gaan centraal staan. Het was een groot succes, waardoor ze besloten heeft er een jaarlijks evenement van te maken. 

Organisatie
De organisatie van deze readathon is in handen van Sarah Churchill. Meer informatie vind je op haar YouTube-kanaal en in de Goodreads-groep.

Duur
Maandag 16 november 2015 - Zondag 22 november 2015

Uitdagingen
De uitdaging van deze readathon bepaal je zelf. Enige voorwaarde is dat de boeken iets te maken hebben met pesten. Dit hoeft niet het centrale thema te zijn, als het er maar in voorkomt. Het echte doel van de readathon is gepest worden bespreekbaar te maken.

Mijn boeken

























Deze vier boeken vallen binnen het thema. Ik denk niet dat ik ze alle vier in een week tijd uit kan lezen, maar ik wil in ieder geval een poging wagen. 

1. Louis Sachar - Gaten
Dit boek las ik toen ik op de middelbare school zat. Ik kan me er weinig van herinneren, behalve dat ik het een interessant boek vond. Daarom wil ik hem nu graag herlezen. Stanley Yelnats wordt ten onrechte naar een tuchthuis gestuurd, waar hij elke dag gaten moet graven. Als duidelijk wordt dat de opzichter maar al te graag iets wil vinden in die gaten, gaat Stanley op onderzoek uit.

2. Kim Slater - Smart
Er is een moord gepleegd. Niemand kijkt er echter van op, want het slachtoffer is een oude dakloze man. Kieran, de hoofdpersoon van het boek, kan het niet loslaten en gaat zelf op onderzoek uit. Dat is in het kort waar dit boek over gaat. Kieran lijkt me een interessant personage. Hij is ontzettend goed in tekenen, maar minder goed in het maken van vrienden. Ik ben benieuwd naar zijn avonturen.

3. Benjamin Alire Sáenz - Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe wordt al sinds de dag van verschijning bejubeld door bloggers en booktubers. De vriendschap tussen de twee jongens brengt kennelijk behoorlijk wat emoties in mensen naar boven. Het prachtige ontwerp van de cover, de lovende recensies en interessante titel overtuigden me om dit boek aan te schaffen.

4. Haruki Murakami - Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage
Ik kijk er al tijden naar uit om weer in de wonderbaarlijke verhalen van de Japanse schrijver Haruki Murakami te duiken. The Wind-Up Bird Chronicle is immers één van mijn favoriete boeken. Uit de omschrijving van dit blijkt dat Tsukuru op de middelbare school plotseling verstoten werd door zijn vriendengroep. Twintig jaar later blikt hij terug op dat moment en probeert hij uit te zoeken wat er gebeurd is.

En nu?
Kun je mijn voortgang bijhouden op Twitter. Als je ook tweets van andere deelnemers wilt lezen, zoek je op #AntiBullyReadsWil je zelf meedoen? Meld je dan aan via de Goodreads-groep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten