dinsdag 3 november 2015

Wrap up | Oktober 2015

Het is geen geheim meer, ik houd van lijstjes, boeken en films. Dit alles combineer ik aan het einde van de maand in een kort overzicht met reviews van wat ik gelezen en gekeken heb: een wrap up. In oktober las ik vijf boeken en keek ik drie films.

Gelezen
Qua lezen stond oktober in het teken van #Boektober. Het doel was om jezelf uit te dagen meer te lezen dan normaal. Eind september beschreef ik in een blog post welke boeken ik wilde lezen. Mijn doel heb ik gehaald en ik heb me bijna gehouden aan mijn vooraf opgestelde lijst met boeken.



Jessie Burton - The Miniaturist
Dit boek was deze maand het onderwerp van de Bored to Death Book Club. Het was mijn eerste boekenclub ooit en ik was eerlijk gezegd best een beetje nerveus. Vooral omdat ik het lastig vond mijn mening over dit boek te formuleren. Ik had namelijk nogal gemengde gevoelens. Het is op een prachtige manier geschreven, vol detail en mooie beschrijvingen. Er zit echter een soort tweedeling in het boek: de eerste helft is nogal traag en in de tweede helft volgen de gebeurtenissen elkaar ineens in razend tempo op. De boekenclub smaakte absoluut naar meer. Het is interessant om te horen hoe de meningen over een boek kunnen verschillen. Daarnaast ben ik benieuwd naar volgend werk van Burton, omdat ze het in zich heeft een fantastisch boek te schrijven. Het moet alleen wat beter in balans zijn.
Waardering: 3/5

Solomonica de Winter - Achter de regenboog
Solomonica de Winter is de dochter van Leon de Winter en Jessica Durlacher en schreef haar debuutroman op veertienjarige leeftijd. Het boek is niet perfect, maar wel intrigerend. Blue is een interessant karakter en ik had geen idee hoe het met haar af zou lopen. De grote wending had ik dan ook absoluut niet aan zien komen en zorgde ervoor dat ik mijn cijfer naar boven toe aanpaste.
Waardering: 4/5

David Lagercrantz - Wat ons niet zal doden
Vorige week postte ik een recensie van Wat ons niet zal doden. Kort samengevat viel het niet tegen, maar had ik gehoopt op meer.
Waardering: 3/5

Margaret Atwood - De tent
Het lastige van bundels met korte verhalen is dat je zelden alle verhalen goed vindt. Dat gold ook voor deze bundel. Sommige stukken vond ik prachtig en smaakten naar meer, terwijl anderen voelden als een onafgemaakt verhaal waarin de climax ontbrak. Mijn favorieten zijn 'Wezenverhalen', 'Plots voor exotische mensen' en 'De dieren verwerpen hun naam'.
Waardering 3/5

Amy Kaufman & Jay Kristoff - Illuminae
Illuminae is een gloednieuw young adult sciencefictionboek dat deze maand verscheen. Omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen, las ik dit boek in plaats van Everything is Illuminated. Deze week verschijnt mijn review van het boek, dus ik ga er nu niet al te veel over wil verklappen. Het is in ieder geval niet te vergelijken met boeken die ik eerder heb gelezen.
Waardering: 4,5/5

Gekeken
De laatste tijd kom ik er niet veel meer aan toe om films te kijken. Boeken, films en series vechten altijd om mijn aandacht en deze maand hebben de boeken duidelijk gewonnen. Ik keek drie films op Netflix.


Silver Linings Playbook
Deze film gaat over Pat, een man die net ontslagen is uit een psychiatrische inrichting en er achter komt dat zijn vrouw hem verlaten heeft. Pat doet er alles aan om de ideale man voor zijn ex-vrouw te worden. En dan ontmoet hij Tiffany. De film kijkt lekker weg en is, door de psychische problemen van de personages, enigszins onvoorspelbaar. Ik was bang dat de romantiek er erg dik bovenop zou liggen, maar dat viel gelukkig mee. Nu het boek nog lezen.
Waardering: 3,5/5

Twelve Monkeys is een sciencefictionfilm uit 1992. In 1996 is bijna de hele mensheid uitgeroeid door een virus. De overgebleven mensen leven ondergronds en experimenteren met tijdreizen om de mensheid te redden. Wat ontzettend knap is aan deze film, is dat je continu twijfelt of iets echt gebeurt of een waanbeeld is. Aan het einde was ik zo in verwarring dat ik hem nog een keer wil kijken om te zien wat ik de eerste keer gemist heb. Een aanrader!
Waardering: 4/5

De tweede boekverfilming van de maand. Coraline is een kinderboek, geschreven door Neil Gaiman. Het gaat over een jong meisje, Coraline, dat in een nieuw huis komt wonen. Ze verveelt zich en krijgt weinig aandacht van haar ouders. Dan ontdekt ze een deur naar een heel nieuw leven. Het verhaal is gevangen in een prachtig geanimeerde film die de griezelige en duistere sfeer van het boek goed vat. Een aanrader voor een donkere avond op de bank.
Waardering: 4/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten