maandag 11 januari 2016

Goede voornemens 2016 | Boeken

Goede voornemens, ik ben er nooit zo van. Toch merk ik dat ik in januari lijstjes maak van boeken die ik wil lezen, films die ik wil kijken en series die ik wil gaan volgen. En laten we eerlijk zijn, dat zijn eigenlijk ook een soort goede voornemens. Vandaag deel ik mijn boekgerelateerde voornemens voor 2016. 
35 boeken lezen
Dit jaar heb ik een voorzichtig doel gesteld voor mijn Reading Challenge op Goodreads. Als het goed is begin ik in februari met een nieuwe baan. Heel leuk, maar dat zal me vooral aan het begin flink wat tijd en energie gaan kosten. Om het aantal boeken toch een uitdaging te laten zijn, heb ik mijn doel iets hoger ingesteld dan vorig jaar.

Deelnemen aan Reading Challenges
Ieder jaar doe ik wel mee aan een aantal extra Reading Challenges. Meestal is de Goodreads-groep '2016 Reading Challenge' een goede inspiratiebron. Dit jaar neem ik deel aan deze challenges:

Hebban Reading Challenge (30 boeken)
De Nederlandse boekensite Hebban organiseert dit jaar een Reading Challenge, inclusief 50 categorieën om je op gang te helpen. Voorbeelden van deze categorieën zijn een boek met meer dan 500 bladzijden en één van de meest gekochte, maar minst gelezen boeken. Omdat ik regelmatig Engelse boeken lees die nog niet vertaald zijn naar het Nederlands, heb ik deze challenge ingesteld op 30 boeken.

Popsugar Reading Challenge (30 boeken)
Vorig jaar nam ik deel aan de Popsugar Reading Challenge. Ik begon pas in mei en heb de uitdaging dus verre van voltooid. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Dit jaar zijn er 40 categorieën, waarvan ik er 30 wil voltooien. Voorbeelden van de categorieën zijn het eerste boek dat je ziet in een boekhandel en een boek over een cultuur waar je niet bekend mee bent.

Around the Wold in Books (15 boeken)
Het doel van deze challenge is om boeken te lezen van auteurs uit zoveel mogelijk verschillende landen. Dit sluit perfect aan bij mijn goede voornemen om uiteenlopende boeken te lezen.

Recommended by Reading Challengers (10 boeken)
De Goodreads-groep '2016 Reading Challenge' heeft een eigen Listopia, een lijst van boeken op Goodreads met een bepaald thema. Elk lid kan boeken toevoegen aan de lijst en stemmen op zijn of haar favoriete boeken. Ik wil proberen 10 boeken van deze lijst te lezen.

Mijn voortgang kun je bijhouden op de pagina 2016 Reading Challenges.

Boeken lezen van deze schrijvers:
Niccolò Ammaniti
Margaret Atwood
Neil Gaiman
George R.R. Martin
Harry Mulisch
Haruki Murakami
Marisha Pessl
J.K. Rowling
Carlos Ruiz Zafon
Lev Tolstoy

Boekenseries uitlezen
Ik houd er meestal niet van om boekenseries te bingen. Meestal laat ik een paar maanden voorbij gaan voordat ik in een volgende deel begin. Het nadeel daarvan is dat ik inmiddels verschillende series door elkaar aan het lezen ben. Dit jaar wil ik graag zoveel mogelijk series voltooien, bijvoorbeeld 'A Song of Ice and Fire' van George R.R. Martin, 'Afdeling Q' van Jussi Adler-Olsen of 'The Shining' van Stephen King. 

Uiteenlopende boeken lezen
Dit klinkt niet als een tastbaar doel, maar dat is het eigenlijk wel. Ik wil dit jaar boeken lezen in allerlei genres (thrillers, science-fiction, etc.), voor allerlei soorten publiek (volwassenen, jongvolwassenen, kinderen), waargebeurd of niet, geschreven door mannen én vrouwen uit veel verschillende landen en in diverse formats (dichtbundels, romans, graphic novels, etc.). Dus, dit jaar ga ik bijhouden wat voor soort boeken ik lees en proberen een zo groot mogelijke diversiteit te bereiken. 

Niet alle boeken uit willen lezen
Ik merk dat ik de laatste jaren kritischer ben geworden in mijn keuzes voor te lezen boeken. En dat is maar goed ook, want zoveel boeken, zo weinig tijd. Wat ik nog wel lastig vind, is me erbij neerleggen dat een boek misschien niet iets voor mij is en het niet uitlezen. Meestal sleur ik me er alsnog doorheen. Dit jaar neem ik me voor om een boek dat ik absoluut niet leuk vind, waar ik naar van word, of waar mijn hoofd simpelweg niet naar staat, niet uit te lezen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten