maandag 4 januari 2016

Leesmarathon | #TBRTakedown 3.0

Vorig jaar zomer deed ik mee aan #TBRTakedown 2.0Dat is een read-a-thon, of leesmarathon, van een week. Het doel? Je te-lezen-stapel een stukje kleiner maken. De vorige marathon beviel me zo goed dat ik me heb aangemeld voor de derde editie die vandaag, 4 januari, begint. Een mooie start van het nieuwe jaar. 

Organisatie
De organisatie is in handen van booktuber Shannon van het YouTube-kanaal leaninglights. De challenge kun je het beste volgen via haar Twitter-account.

Duur
Maandag 4 januari 2016 - Zondag 10 januari 2016

Uitdagingen
Om je te helpen bij de keuze voor boeken hebben de organisatoren een lijstje met uitdagingen opgesteld:
1. Meest recent gekochte boek
2. Op je te-lezen-stapel voor meer dan een jaar (of het langste)
3. Buiten je comfort zone (genre, auteur, recensies, etc.)
4. Eerste boek in een serie
5. Vervolg in een serie
6. Lees een boek met een kleur van vuur op de omslag (kleuren zoals rood, roze, paars, lila en bordeaux)
7. Lees een niet-roman: gedicht, novelle, kort verhaal, etc.

Mijn boeken



Mijn laatste boekenaankoop was een boxset ter ere van 10 jaar literaire juweeltjes. Deze korte verhalen lijken me een mooie eerste, of in sommige gevallen tweede, kennismaking met bekende Nederlandse schrijvers. In deze box zitten onder andere juweeltjes van Arthur Japin, Tommy Wieringa en Jan Siebelink. Voor deze leesmarathon koos ik 'De Zwever' van Bert Wagendorp. 

'Blankets' telt maar liefst 592 pagina's, maar is een graphic novel. Daardoor zou het lezen alsnog aardig vlot moeten gaan. Dit boek, geschreven en getekend door Craig Thompson, staat hoog in lijstjes van graphic novels en krijgt lovende recensies van jong en oud. Het staat al lange tijd op mijn te-lezen-lijst en is daarom uitermate geschikt voor deze challenge.

Eerlijk gezegd zie ik er tegenop om dit boek te lezen. Het staat dan ook al jaren in mijn kast stof te happen. Op mijn achttiende ben ik met goede moed begonnen in 'De Geverfde Vogel'. De beschrijvingen van de gruwelijkheden die een jonge Poolse jongen ziet, zijn echter zo heftig en gedetailleerd dat ik niet meer verder wilde lezen. Een relevantere keuze voor een boek buiten mijn comfort zone is er niet. 

4. Melina Marchetta - Finnikin of the Rock
'The Lumatere Chronicles' is een vrij onbekende Young Adult Fantasy-serie. Op Goodreads heeft dit eerste deel slechts 26.696 stemmen. Ter vergelijking: 'Cinder', deel één in 'The Lunar Chronicles', heeft 274.566 stemmen. Ik weet eigenlijk niet precies waar het boek over gaat, maar ik houd er ook van om vrij blanco aan een serie te beginnen.  

Voor een vervolg in een serie wilde ik eigenlijk deel vier in de Harry Potter-serie lezen. Het leek me alleen niet zo'n goed idee om een boek van meer dan 700 pagina's in een leesmarathon te lezen. Daarom heb ik gekozen voor het veel kortere 'The Lion, the Witch and the Wardrobe'. Als je de boeken in de chronologische volgorde leest, zoals ik doe, is dit het tweede deel in de serie.  

De kaft van dit boek bevat verschillende vuurkleuren: rood en roze. Daarnaast bevat het een aantal opvallende details, zoals een aantal vingers en een homp vlees. Hoe ik dit boek ontdekt heb, weet ik eerlijk gezegd niet meer. Het stond al een tijd op mijn verlanglijstje. Toen ik de review van booktuber Jean Bookish Thoughts zag, heb ik het boek ook daadwerkelijk gekocht. Het telt slechts 183 pagina's en is daarmee perfect voor deze leesmarathon. 

Dit is een kort verhaal, dus geen roman, dat eigenlijk een cd-boekje is. Het verhaal is geschreven door Yoaan Lemoine, beter bekend als producer en artiest Woodkid, en Katarzyna Jerzak. De zwart-wit tekeningen zijn gemaakt door Jillian Tamaki. Als 'The Golden Age' ook maar enigszins lijkt op de muziek van Woodkid (zoals 'Run Boy Run' en 'Iron') dan wordt dit een prachtig verhaal.

En nu?
Kun je mijn voortgang bijhouden op Twitter. Als je ook tweets van andere deelnemers wilt zien, zoek je op#TBRTakedown. Ik denk niet dat ik alle boeken uit zal lezen en alle uitdagingen ga halen, maar ik ga mijn best doen zoveel mogelijk te lezen. En daar gaat het uiteindelijk allemaal om. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten