vrijdag 15 januari 2016

Songs van 2016: Januari

Nieuwe muziek van een artiest is altijd spannend. Wat is de eerste indruk? Een nieuw geluid of ligt het helemaal in de lijn der verwachting? Halverwege de maand deel ik een aantal nieuwe nummers, veelal singles, die mijn aandacht trekken. Deze maand besteed ik aandacht aan David Bowie, Guus Meeuwis en Nielson, Jack Garratt, The Last Shadow Puppets, Radiohead en Villagers. 

David Bowie - Lazarus
Deze eerste editie van Songs van 2016 moet ik beginnen met David Bowie. 11 januari in de ochtend werd bekend dat hij is overleden. Een grote schok voor iedereen. Vooral omdat hij geheim gehouden had dat hij al lange tijd doodziek was. In december was nog de première van de musical 'Lazarus' en zijn verjaardagscadeau op 8 januari was een nieuw album, getiteld 'Blackstar'. Maandag werd pas duidelijk dat dit album zijn zwanenzang was. Er zitten talloze aanwijzingen in dat zijn einde nabij was. De videoclip van 'Lazarus' geeft me de kriebels: je ziet Bowie als het ware op zijn sterfbed liggen. Maar oh, wat heeft deze grote meneer ons een prachtig afscheidscadeau gegeven.

Releasedatum album: 8 januari 2016



Guus Meeuwis en Nielson - Sterrenstof

Vandaag, 15 januari, verschijnt een coveralbum met de bekendste nummers van De Jeugd van Tegenwoordig. De covers worden uitgevoerd door onder andere The Kik, Frank Boeijen en, houd je vast, Re-Play. Triggerfinger doet een eigen versie van 'Sexy Beesten', die ze ook al eens op Lowlands speelden. De eerste single is verschenen: 'Sterrenstof', gecoverd door Guus Meeuwis, Nielson en New Cool Collective. En dat klinkt eigenlijk best goed.

Releasedatum album: 15 januari 2016



Jack Garratt - Worry
De BBC kiest ieder jaar in januari een artiest die uitgeroepen wordt tot Sound of the Year. Het is een artiest waarvan grote dingen verwacht worden in dat jaar. Sinds 2003 hebben onder andere Keane, Adele, Ellie Goulding en Sam Smith de titel gekregen. Ze hebben dus een goede voorspellende gave bij de BBC. Of een grote invloed, het is maar hoe je het bekijkt. In 2016 mag Jack Garratt de titel dragen. Hij is een Britse multi-instrumentalist, die muziek met vele lagen maakt. Zodra ik 'Worry' geluisterd heb, krijg ik hem niet meer uit mijn hoofd. Ben je benieuwd hoe hij dat live in zijn eentje voor elkaar krijgt? Bekijk dan de live-opname, waarin hij druk in de weer is met een loop pedal. Hij geeft het nummer hier trouwens ook meteen een lekker rauw randje.

Releasedatum album: onbekend



The Last Shadow Puppets - Bad Habits
Goed nieuws. The Last Shadow Puppets, de samenwerking tussen Alex Turner van Arctic Monkeys en Miles Kane, is terug. 'Bad Habits' is de eerste single van het aankomende album dat nog geen officiële releasedatum heeft. Mijn eerste indruk is een smeriger geluid en meer rock 'n roll dan liedjes als 'The Age of the Understatement' en 'Standing Next to Me'. Het smaakt hoe dan ook naar meer.

Releasedatum album: onbekend




Radiohead - Spectre
Huh, Spectre? Van die James Bond-film? Ja. Radiohead maakte in december bekend dat zij gevraagd waren om de soundtrack van de film te verzorgen. Uiteindelijk heeft het niet zo mogen zijn en kreeg Sam Smith de kans. Nu konden mijn hersenen Radiohead en James Bond niet zo goed aan elkaar verbinden, maar toen ik dit nummer luisterde begreep ik het. Wat een mooie sfeer heeft de band neergezet. Ik ben blij dat ze dit pareltje alsnog met ons gedeeld hebben.

Releasedatum album: onbekend



Villagers - Wichita Lineman
Op 8 januari verscheen een nieuw album van Villagers, de band van Conor O'Brien. Het is geen nieuw materiaal, maar een aantal bekende en minder bekende nummers die in één dag opgenomen zijn in de studio. Oude bekenden als 'The Waves' en 'Set the Tigers Free' hebben een nieuw jasje gekregen, zodat ze bij de stijl van het laatste album 'Darling Arithmetic' passen. 'Wichita Lineman', origineel van Glen Campbell, is een nummer dat gecoverd is door talloze artiesten, van Ray Charles tot R.E.M. Ook Villagers kunnen we na dit album toevoegen aan dat rijtje.

Releasedatum album: 8 januari 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten